While the women talking business, the men ....

21 januari 2019

Zo, ik heb 5 dagen mijn stem en longen gespaard en me tot korte conversaties met het personeel (echt waar😅), eten, zwemmen, lezen en ademhalings technieken beperkt. Wat een luxe, iedere ochtend vanuit je hemelbed springen in het zwembad en daarna 15 min massage from the house.

Tijdens de free day-tour begrijpt sopir Pandi dat hij me niet naar de gebruikelijke pura-tempel of waterval-juweeltjes hoeft te brengen. De meeste tempels heb ik vaker bezocht. Gunung Kawi, Uluwatu, Tirtagangga waterpaleis- koningstuinen zijn mijn favorieten. Maar de een is een te zware klim in de hitte en de andere uit de richting. Andere keer maar😅

Onderweg bij een kruidentuin - voor een  koffie Luwak bestelling krijg ik een rondleiding en proeverij. De schommel over de sawahs en ‘jungle’ ziet er gaaf uit maar ik ben niet levensmoe en het onderhoud in Indonesia, Tsja...

Ik wil naar Kintamani- lake Batur. Daar runt Gwenny sinds het overlijden van echtgenoot Ronald 6 jaar geleden zijn droom-legacy de kassen met een vaste kern, een paar mannen en 18 vrouwen. Zij Is geen tuinder maar is het wel stoer tegen wil en dank geworden. Geleidelijk is het werk verlegd van Java naar deze tuin op Bali. Wat een verschil met 4 jaar geleden! Nieuwe kassen zijn er bij gebouwd en van kruiden en groenten levert de hectare nu alleen paprika. De focus ligt op 70% zaden aan Ned veredelaar, 30% groentenvrucht aan Pizza hut, internationale supermarkten etc.voor de lokale markt. Mooi om te zien dat de tuin een begrip is in de wijde omgeving. De vrouwen brengen hun kinderen mee naar de aanwezige kinderopvang, zijn goed verzekerd en hebben zich ontwikkeld tot zelfstandige kostwinners. Ondanks tegenslagen, teleurstellingen hebben Ronald en nu Gwenny doorgezet. Wat een mooie en goed geslaagde onderneming!

Gezellig, de komende dagen trek ik op met Gwenny. Veel bijpraten, veel eten, veel regelen en veel stomen en hoesten😂. We genieten lekker van het villa-comfort.  Na een laatste ochtendduik neem ik afscheid van Budi en collega staff en ogenschijnlijk waarderen zij mijn tips en positieve reactie op hun werk.

Vijf dagen Ubud vloog langzaam voorbij...terug naar Sanur!