Healthy, organic of gewoon jamu😅 2

17 januari 2019

Leuke reacties, thx lieve vrienden, sista’s ! Reactie terug gaat onhandig alleen met e-mail adres 🤔

i‘Goed voor alles’

Mijn hele leven hoor ik mijn Javaanse oma Djasminah en later moeder Bea zeggen : neem temoe lawak in, eet of drink veel jahe,  kunyit-curcuma etc. (allerlei gembersoorten) werkt tegen, bij of na verkoudheid, griep, onstekingen, astma - eigenlijk is het goed voor alles 😅. De verse kruiden, wortelsoorten liggen standaard in mijn vriesvak voor de Indische gerechten. Soms vergat ik de medicinale of heilzame werking. Soms nam ik een extra dosis, vaak was ik te laat en al ziek. Studietijd jaren 80 in Leiden begon ik met minder vlees eten; veganistisch of macrobiotisch vond ik te ingewikkeld en niet lekker. Mijn jamu, heilzame traditionele middelen - gebruik en kennis hield ik op peil tijdens de maandenlange reizen door Indonesië.

Meest frappante ervaring had ik op Ambon. Op advies ging ik op een brommer op zoek naar een dorpsoudste-dukun. Deze wijze man gaf me een fles met geheime, geurige inhoud, sprak vele spreuken, gebeden en zegende me. Tien dagen masseerde ik de olie op bepaalde plekken op mijn arm. Zo genas ik van een vreemdsoortige huidaandoening (guna guna, volgens zeggen).

Tijdens Garuda Indonesia - party jaren 90 in Amsterdam volgde ik op gepaste afstand de New age ontwikkelingen en at af en toe ‘bewust‘ bij Oibibio. Voor body& mind balans deed ik yoga in de Roos (entree Vondelpark), fitness bij Medico Vision, Olympisch stadion en zocht de verdieping in religie, spiritualiteit oa Deepak Chopra. En niet te vergeten bijzondere reizen onder andere 3 weken in de jungle slapen op bedjes van takken zonder mobiel, elektriciteit etc. Natuurmensen leerden me bescheiden, eenvoudig zonder angst te overleven en te vertrouwen op jezelf, die ander en de Grote Verteller.

Vanaf ongeveer 2000 is jong en oud bewust=mindful gezond bezig. Alle kruiden, yoga, vegetarisch eten en ja mijn gemberthee (met limoen, munt en honing) is overal Instant beschik- en betaalbaar. Van hype is het een blijvende trend, goede marketing doet de rest. Lees de intro op de website van the Yoga Barn.

Op recept van mijn homeopaat tegen oa astma slik ik een ontstekingsremmer (ipv prednison) vol met  kurkuma (kunyit), gember (jahe) en mineralen. Zo is de cirkel rond en volg ik dagelijks bewust de wijze jamu lessen van mijn oma en moeder...

********

Heilzame werking

(traditie fam&friends |Google NL/Indo|onderzoek oa Japan, Korea)

Gembersoorten hieronder 3 soorten : spieren | gewichtsafname | ontstekingsremmers | astma | bloedcirculatie | wagenziekte | bloedsuiker spiegel |keelproblemen | artritis | tegen vrije radicalen - kankercellen | pijnstillers en nog veel meer

* Kunyit-Turmeric (eng)-geelwortel : en lever | gal | spijsvertering

* Jahe - gember : en prikkelbare darm | alzheimer - extract: fijnsnijden koken en trekken in beetje water; afkoelen; koelkast;  basis voor thee

* Temoe lawak - Javaanse gember : en  huidaandoeningen, acne

* Kaneel - kayu manis bast met honing: en  gwrichten |huid | anti vrije radicalen | bloeddruk cholesterol verlagend | anti flu infecties kiespijn| hart gehoor | verhoogt weerstand

* Knoflook - bawang putih : anti flu - iedere dag 1 maand snipperen met water doorslikken | niet kauwen geen geur smaak

* Eucalyptus - kayu putih olie : anti muggen | kou | spier hoofd kies pijn etc

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gert:
    17 januari 2019
    Mijn moeder zei altijd ............... 'Ekte gruuning geneever losst alle probleemen op (-:'!
  2. Rick:
    👍👍👍
  3. Babs:
    ‘Klazien uut Zalk’ 2.0 😜
  4. Ray:
    Satua melah!!
    Geniet ervan. Groetjes aan Annelies.
  5. Sandy:
    17 januari 2019
    Alles wat uit de grond groeit (zonder bestrijdingsmiddelen) is goed Jill. En wat je ook gebruikt, je moet er wel in geloven.
  6. Jenny:
    18 januari 2019
    Superleuk Jill!! Leuk om je zo te zien! Hele dikke kussen en tot snel💋
  7. Conny:
    20 januari 2019
    Ik begin met verse gember thee :-) oude wijsheden moeten we koesteren