Tassie tracks 3

11 februari 2019

Vrij 8 feb - Vanwege de regen en branden vervalt de Montezuma falls en we kiezen tussen strand-duin-rainforest wandeling of bijboeken een catamaran cruise over de Gordon river met wandeling en tour op Sarah Island en regenwoud incl lunchbuffet. Ik kies uiteraard deze unieke world heritage cruise.

In opdracht van VOC gouverneur Van Diemen ontdekt Abel Tasman het eiland in 1646 en noemt het Van Diemensland. Een gruwelijke plek voor Engelse en Ierse gevangenen, de Aboriginals zijn uitgeroeid en na 50 jr slechte reputatie wordt de naam in 1856 gewijzigd in Tasmanië.

Haven Macquarie van Strahan is nog breder dan Sydney Harbour. Zgn Hell Gates voor gevangenen was de doorgang via haven naar Sarah Island. Het was gruwel op SI 12 acres=0,05 km met 850 gevangen + bewakers, legerleiding.

Wild forest- Veel botanische feitjes geleerd van Pauline met wie je geen ruzie wilt maken (zie video). Huon Pine is een soort Tasmaanse conifeer van 10-20mtr en gemid 1000-2000 jr oud. Kenmerk: bevat olien tegen rotting en water-resist, perfect voor schepen en staat op de Werelderfgoedlijst.

Strandwandeling - hier adem ik de schoonste lucht =0 ter wereld in. De wind/lucht komt vu Zd Argentina via Zd Afrika zorgt ook voor 3 mtr regen p/jr in west Tas (vgl oost Tas 0,5 mtr)

De dag eindigt met een schitterende en komische voorstelling waarin het publiek echt mee-speelt. Over de vlucht van gevangenen van Sarah Island op The ship that Never was!

1. Chantal:
    WoW Nice trip Jill ! ❤️👌
  2. Margaret:
    12 februari 2019
    Hey Jill, Wat een belevenissen allemaal. Zo leuk om te lezen/mee te reizen.
    Guido hoort je reisverhalen via mij :-). Ik kijk uit naar je volgende verhaal.
    Groeten van ons allebei xx
  3. Sigrid:
    Mooie spreuk🙏